Sabtu, 31 Mac 2012
Aktiviti-Aktiviti Semasa P&P
murid-murid mencantumkan gambar pakaian tradisi kaum berdasarkan jigsaw puzzle.
Murid-murid menampalkan gambar yang telah selesai di papan hitam.
Guru menerangkan tentang hasil kerja murid.
Guru memerhatikan kerja murid sambil membimbing mereka.
Rancangan Mengajar
RANCANGAN
MENGAJAR HARIAN PENDIDIKAN MORAL
Mata Pelajaran : Pendidikan Moral
Tahun :
5 Melur
Tarikh :
21 March 2012
Hari : Rabu
Masa : 8.45 pagi – 9.45 pagi
Jangka Masa :
1 jam (60 minit)
Bilangan murid : 7 orang
Bidang
: Nilai berkaitan
dengan perkembangan diri
Nilai : Kepercayaan kepada Tuhan
Tajuk :
Menghormati agama lain
Pengetahuan
sedia ada : Murid telah mempelajari
tentang pegangan agama masing-
masing.
Hasil pembelajaran :
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran murid dapat ;
i.
Menceritakan tentang agama
dan tempat beribadat yang terdapat di malaysia..
ii.
Menyenaraikan anutan agama
yang terdapat di Malaysia.
iii.
Mengemukakan idea atau
pendapat tentang cara menghormati agama lain.
Unsur KBKK : Membuat Inferens
Pendekatan : Pendekatan perkembangan nilai kognitif dan
pembelajaran
koperatif.
Strategi :
Pemusatan murid dan bahan
BBM :
Gambar, Lagu Hari Raya, Tahun Baru Cina dan
Deepavali, Video Hari Raya, Tahun Baru Cina
dan
Deepavali, kertas A4 berwarna.
PERKEMBANGAN
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN
LANGKAH
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
GURU
|
AKTIVITI
MURID
|
CATATAN
|
Set
Induksi
(10
minit)
|
Sambutan
perayaan pelbagai kaum di Malaysia.
|
Guru
menayangkan video tiga sambutan perayaan utama di Malaysia.
a.
Agama apakah yang dianuti dalam
video tersebut?
b.
Mengapakah kita perlu menghormati
agama-agama di Malaysia?
c.
Bagaimanakah cara untuk
menghormati agama lain?
Guru
mengaitkan video dengan tajuk pelajaran yang akan diajarkan.
|
Murid
menonton video dan cuba memahami kandungan video yang ditonton.
Murid memahami hubungan video tersebut dengan tajuk
yang akan diajar oleh guru.
|
BBM
Video
|
Langkah
1
(15
minit)
|
Agama
dan tempat ibadat
|
Guru
meminta beberapa orang murid untuk menceritakan tentang agama dan tempat
ibadat serta perayaan yang terdapat di Malaysia.
a. Mengapa manusia memerlukan agama dalam hidup?
b. Mengapa perlu menyambut perayaan?
Guru
membuat kesimpulan daripada jawapan pelajar dan menerangkan 3 anutan agama
yang utama di Malaysia dan tempat ibadat bagi agama tersebut.
|
Murid
mendengar dan mencatat isi penting daripada apa yang diceritakan oleh rakan.
Soal
jawab dari murid jika kurang faham dan membuat catatan hasil daripada
penerangan guru.
|
|
Langkah
2
(15
minit)
|
Gambar-gambar
yang berkaitan dengan agama dan tempat ibadat.
G
Gambar berkaitan pakaian tradisi setiap kaum.
|
Guru
melekatkan gambar tempat ibadat di papan hitam.
|
Murid
dibahagikan kepada tiga kumpulan. Guru memberikan sampul surat yang
mengandungi jigsaw puzzle.
Murid
dikehendaki mencantumkan gambar pakaian tradisi kaum berdasarkan jigsaw
puzzle.
Wakil
setiap kumpulan dikehendaki memadankan gambar pakaian tradisi pada sudut
papan hitam.
|
BBM
Gambar
rumah ibadat, pakaian tradisi setiap kaum.
|
Langkah
3
(15
minit)
|
Kepentingan
menghormati agama orang lain
Aktiviti
mewarna.
|
Guru
menerangkan kebaikan menghormati agama orang lain dalam konteks negara
Malaysia yang pelbagai kaum.
Guru
mengedarkan kertas A4 pelbagai warna kepada murid untuk membuat kad ucapan.
|
Murid
diminta memberikan pendapat masing-masing daripada aktiviti yang dijalankan.
Contoh jawapan
1.toleransi
2.menghormati
3.bersatupadu
Murid mencipta kad ucapan.
1.
Kad ucapan Deepavali.
2.
Kad ucapan Selamat
Hari Raya
|
Penerangan
Bersoal
jawab
BBM
Edaran kertas A4 berwarna.
|
Penutup
(5
minit)
|
Rumusan.
|
Guru
meminta wakil murid membuat rumusan mengenai kepentingan menghormati agama
lain.
Secara
keseluruhannya guru membuat kesimpulan.
|
Murid
membuat rumusan secara ringkas dan padat mengenai kepentingan menghormati
agama lain dan murid bersoal jawab sesama mereka dengan bimbingan guru.
|
Rumusan
murid.
Rumusan
guru.
|
Untuk Muat Turun Secara Percuma Rancangan Mengajar Matapelajaran Pendidikan Moral
Sila Klik Link Dibawah.....
Sukatan Pelajaran Pendidikan Moral
Sila klik link di bawah untuk melayari laman web Sukatan Pelajaran
Pendidikan Moral bagi Tahun 5 dari Kementerian Pelajaran Malaysia......
http://www.moe.gov.my/bpk/sp_hsp/moral/hsp_moral_y5.pdf
http://www.moe.gov.my/bpk/sp_hsp/moral/hsp_moral_y5.pdf
Langgan:
Catatan (Atom)